Geschiedenis SAAB
In 1937 start Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) in Trollhättan als fabrikant van militaire vliegtuigen. Na de Tweede Wereldoorlog lag de keuze voor het maken van auto’s voor de hand. Immers, met de opgedane expertise op het gebied van de luchtweerstand in de vliegtuigbouw, had Saab een goede voorsprong in de automobiel wereld.
In 1969 fuseerde Saab met de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania, en in 1990 werd het bedrijf in twee onderdelen gesplitst; de vliegtuigbouw en de auto-afdeling. Van het laatste onderdeel was 50% in handen van de familie Wallenberg en 50% van General Motors . Sinds januari 2000 is Saab een honderdprocentsdochter van General Motors, ressorterend onder Opel.
Tegenwoordig staat Saab nog steeds bekend om zaken als veiligheid, gebruiksgemak en exclusiviteit. Sommige puristen zijn van mening dat het echte Saab-gevoel langzaam verdwijnt sinds de overname door General Motors, maar Saab blijft nieuwe modellen ontwikkelen.
Saab probeert het imago van straaljagersbouwer door te trekken naar haar auto’s. Dat is ook terug te zien in het dashboard. Dit is net als in een straaljager naar de bestuurder toe gericht. Ook zit er een “nightpanel” functie op die ’s nachts rijden rustiger voor de ogen maakt omdat onnodige lampjes, net als in een straaljager, worden uitgeschakeld. Modelaanduidingen als “Aero” en “Viggen” (straaljagertype en Zweeds voor “bliksemschicht”) refereren ook aan deze verwantschap.
Ursaab | Saab 93 | Saab 95 |
Ontwikkeling
De Saab 96 en de stationwagon (estate) versie 95 kregen in het midden van de jaren 60 een V4 -motor uit de Ford Taunus die de tweetakt verving. De Sonett was een tweepersoons sportcoupé op basis van de 96, met een carrosserie van glasvezel versterkt polyester.
De legendarische Erik Carlsson won in deze tijd vele rally’s met de Saab 93 en 96.
De Saab 99 was in 1969 een geheel nieuw model met de klassieke styling die ook nu nog terug te vinden is in de modellen van Saab. Enkele innovaties die ook in de 99 werden toegepast: ruitenwissers en -sproeiers voor de koplampen (1970), elektrische stoelverwarming (1971), en stevige stalen balken in de zijportieren (1972).
De roep om krachtigere motoren werd beantwoord met de introductie van de Turbo-versie waarmee het merk zich pas echt op de autokaart zette. Turbomotoren waren vanaf 1977 beschikbaar in de Saab 99 en een jaar later in de nieuwe Saab 900. Saab was niet de eerste fabrikant die de turbotechniek toepaste in personenauto’s: Porsche , BMW en Chevrolet gingen de Zweden voor. De Saab 99 was echter wel het eerste familiemodel met turbo.
De Saab 900 was een grotere versie van de 99 Combi Coupé, verkrijgbaar als 3- en 5-deursmodel. In 1981 verscheen er ook een sedan. Kopers konden kiezen tussen een motor met een traditionele carburateur, een injectiemotor of een turbomotor.
De Saab 9000 was een grote vijf- of vierdeurs auto die het onderstel en andere vitale onderdelen deelde met de Fiat Croma, de Lancia Thema en de Alfa 164.
Saab 99 | Saab 9000 | Saab Aero X |
Gezien de beperkte productie (ca. 100.000 stuks per jaar) en het krappe budget om nieuwe modellen te ontwikkelen, kon Saab het niet langer meer zelfstandig bolwerken en werd 50% van de aandelen door General Motors gekocht. Het eerste resultaat van deze samenwerking met GM was de nieuwe generatie (NG) Saab 900, die in 1993 werd geïntroduceerd (de cabriolet één jaar later). In 1997 kwam Saab uit met de 9-5, en in 1998 met de 9-3. De 9-3 was meer dan een gefacelifte versie van de Saab 900 NG. Behalve dat er nieuwe motoren werden geïntroduceerd werd de auto t.o.v. de 900NG op meer dan duizend punten aangepast c.q. verbeterd. Deze 9-3 was de eerste Saab die ook uitgerust kon worden met een dieselmotor. De eerste Saab Estate sinds de 95 kwam in 1999; toen werd de Saab 9-5 Estate geïntroduceerd. In 2000 kocht GM de resterende 50% aandelen van Saab.
In 2002 kwam de nieuwe Saab 9-3 Sport Sedan uit. De lange traditie van de 5-deurs modellen werd bij deze auto niet voortgezet. De Sport Sedan kreeg een traditionele kofferbak. De sedan is gebaseerd op hetzelfde platform als de Opel Vectra, de Fiat Croma en de Cadillac BLS. Wel is het motorengamma uitgebreid; aanvankelijk allemaal met turbomotoren, maar de markt voor een motor met alleen brandstofinjectie (zonder turbo) bleek groter dan verwacht, daarom kwam Saab in 2003 met een 1.8i motor. In 2004 is het gamma aangevuld met een aantal nieuwe diesel modellen, waarvan het ontwerp door Alfa Romeo is vervaardigd.
Om het programma te verbreden werd de 9-2X (een derrivaat van de Subaru Impreza) en de 9-7X (gebaseerd op de Oldsmobile Bravada die weer is gebaseerd op de Chevrolet Trailblazer) toegevoegd aan de bestaande modellen. Echter, deze modellen zijn alleen voor de Noord-Amerikaanse markt bedoeld. In september 2005 kwam de Saab 9-3 SportEstate uit, snel gevolgd door de gefacelifte Saab 9-5. De Saab 9-7X is sinds december 2005 te koop in Nederland.
Saab 9-3 | Saab 9-5 | Saab 9-7 X |
Gemiddelde klantbeoordeling: 9,7 / 10
Willem Peddemors Auto’s
Dé Saab- en Volvo-specialist
Ruim 29 jaar ervaring
Snelle en vakkundige reparaties
Gratis haal- en brengservice
Opslag zomer- en winterbanden
Aangesloten bij BOVAG en NAP
RDW Erkend bedrijf
Wij handelen op dealerniveau
Geschiedenis VOLVO
Het begon met kogellagers
In 1907 werd door Sven Wingquist AB Svenska Kullager Fabriken opgericht, oftewel SKF, die zou uitgroeien tot een kogellagergigant . Waarom is dit belangrijk om te weten? Omdat Sven Wingquist en zijn SKF van doorslaggevende betekenis zijn geweest voor Volvo.
Zeven jaar na de oprichting werd Björn Prytz van SKF naar de VS gestuurd om te onderzoeken of een goedkope kogellager onder de naam Volvo een levenskans bezat. Dat bleek blijkbaar zo te zijn, want op 11 mei 1915 liet SKF Volvo als merknaam registreren. De registratie voor het Latijnse “ik rol” gold niet alleen kogellagers, maar onder andere ook automobielen en andere transportmiddelen.
Gustaf Larson en Assar Gabrielsson
Volvo LV60 Truck 1932 | Volvo PV 544 | Volvo 245 Estate |
In 1914 werd op het eiland Hisingen Hisingen Nordiska Kullagerfabriken i Göteborg (NKA) opgericht om met SKF te kunnen concurreren. Dat lukte niet, mede omdat SKF de prijs van de Volvolagers verlaagde. SKF nam NKA over en kreeg daardoor ook de beschikking over de fabriekslokalen op Hisingen. Na deze overname werd Volvo in 1919 op de plank gelegd en ging verder door het leven als een papieren bedrijf. Het openbreken van de Amerikaanse markt met behulp van Volvolagers bleek namelijk niet haalbaar te zijn.
Auto’s
Al deze ontwikkelingen waren Assar Gabrielsson bekend, omdat hij in die tijd voor SKF werkte. Mede dankzij kapitaal van SKF, het papierbedrijf AB Volvo en de leegstaande fabriek op Hisingen , konden Assar Gabrielsson en Gustaf Larson , die ook nog bij SKF had gewerkt, op 14 april 1927 de allereerste Volvo-personenauto aan de wereld tonen. Technisch gezien was deze ÖV4 Amerikaans georiënteerd. De prijs van de auto was bij de introductie 4 800 Zweedse kronen . Een prijs die ook de PV444 zou krijgen bij de introductie in 1944 .
Tijdens de jaren onder Assar Gabrielsson en Gustaf Larson groeide Volvo gestaag, zowel op personenauto- als op vrachtwagengebied. SKF leende Volvo geld, Volvo kocht de motorenleverancier Penta en de versnellingsbakkenleverancier Köpings Mekaniska Verkstad en nam na de Tweede Wereldoorlog een grote stap op de wereldpersonenautomarkt met de PV444. Toch zou pas bij het aantreden van Gunnar Engellau in 1956 , als opvolger van Assar Gabrielsson en Gustaf Larson, Volvo werkelijk groeien.
Volvo 240 | Volvo 850 | Volvo 850 Estate |
Onder de periode Gunnar Engellau zette Volvo een sterke voet op de Amerikaanse markt. Bovendien expandeerde Volvo krachtig met behulp van geheel nieuwe fabrieken in Torslanda en Gent . En Volvo knipte de banden door met SKF.
De opvolger van Gunnar Engellau, Pehr G. Gyllenhammar , zette de expansie voort. Volvo zou in de ogen van Pehr G. Gyllenhammar een breed bedrijf moeten worden en werd dat ook. Onder andere olie en etenswaren werden aan het concern toegevoegd. Deze branchevreemde takken zouden de transportdelen van Volvo mede moeten gaan financieren.
Dat geld nodig was, bleek uit de introductie in 1991 van de 850 , het duurste product uit het bestaan van Volvo. Twee jaar later zou het in verhouding spotgoedkope product, de 200, uit productie gaan. Op 7 mei 1993 viel het doek voor de allerlaatste 240.
Volvo S80 | Volvo V70 | Volvo C30 |